ANSATTE
DYR-
LÆGERS
ORGANI-
SATION


ÅRSBERETNING

 2023/2024

Overenskomst-
forhandlinger har været det helt centrale omdrejningspunkt for ADO’s arbejde



I et tilbagekig har ADO i det seneste år arbejdet for at forbedre dyrlægers arbejdsforhold, trivsel og rettigheder gennem samarbejde, indsatser på en lang række områder. I den kommende tid er det dog nødvendigt at revidere opgaver og udgifter i organisationen.

I sidste års beretning forudsagde vi, at 2024 ville blive et overenskomstår, og det viste sig at være helt korrekt. Gennem året har størstedelen af ADO's ressourcer været fokuseret på både den offentlige overenskomst og overenskomsten for klinisk praksis.

 

Offentlig overenskomst


Overenskomsten blev til under relativt rolige forhandlinger sammenlignet med tidligere perioder som fx OK18, hvor der var stor risiko for konflikt. Dog var der væsentlige diskussioner blandt fagforeningerne om, hvordan den ekstraordinære lønfremgang, som regeringen havde lovet på flere velfærdsområder, skulle implementeres.


Som tidligere år har Akademikerne varetaget overenskomstforhandlingerne for den offentlige sektor efter tilbagemeldinger fra de enkelte organisationer.

Og som medlemmerne havde ønsket, var lønforbedringerne en central del af aftalen. Der er sikret en reallønsfremgang med en lønstigning på 5,9 % pr. 1. april 2024, samt yderligere 1,7 % den 1. april 2025. Aftalen omfatter også en særlig ekstraforhandling i 2025, hvor lønnen justeres baseret på udviklingen i den private sektor.


Denne tidlige udmøntning er særlig vigtig i lyset af de seneste års inflation, da medarbejderne derved har mulighed for at nyde godt af lønforhøjelserne i længere tid. Derudover er der sket forbedringer i reguleringsordningen, som sikrer, at lønningerne i det offentlige følger med den private lønudvikling. Dette er afgørende for at kunne tiltrække og fastholde kompetent arbejdskraft i staten.


En del af den økonomiske ramme på 1 % er afsat til andre formål, herunder pensionsforbedringer. Fra 1. april 2025 løftes pensionsprocenten med 0,97 procentpoint, så den samlet udgør 18,07 %


Derudover bliver det fremover muligt at opspare frihed af afspadsering og særlige feriedage til senere brug. Der kan opspares frihed op til 15 dage i alt, og heraf 8 dages afspadsering i ordningen.


Ved ADO's generalforsamling i 2021 var der en god drøftelse af de nye barselsregler. I dette overenskomstresultat er der aftalt løn i yderligere 3 uger til alle medforældre under den øremærkede barsel i staten. Derudover er der aftalt en forbedret lønret for flerlinge- og soloforældre.

OK24 i klinisk praksis

 

Det forgangne år bød også på forhandlinger om en ny overenskomst for klinisk praksis.

 

I efteråret 2023 blev der udsendt et spørgeskema til medlemmerne af ADO, som var berørt af OK24 for klinisk praksis, for at afdække deres ønsker til forhandlingerne. 233 dyrlæger svarede på spørgeskemaet, og der blev afholdt to virtuelle medlemsmøder med hver cirka 30 deltagere.

 

Med disse input gik ADO1s forhandlere ind til forhandlingerne med en kravsliste, hvor hovedfokus fra medlemmerne lå på en højere grundløn samt en stigning i vagthonoraret fra de nuværende 1:5,5.

 

Særligt løngarantien viste sig at være en stor udfordring i en ellers meget flot forhandling, hvor rammen var på historiske 13 %.

 

Nogle af de markante punkter i det første udkast til OK24 var en stigning i grundlønnen på alle trin og kontrakter (med en omlægning til minimalløn) samt indførelsen af et lønloft for yngre dyrlæger. Derudover blev der foreslået en stigning i pensionsbidraget på 1 % og en omlægning af vagthonoreringen, hvor rådighedsbetalingen blev øget, men honoreringen for udført arbejde under vagt blev reduceret.

 

Det første udkast til OK24 blev fremlagt for medlemmerne i slutningen af april.

 

Det blev en lang weekend med stor frustration blandt medlemmerne, som især blev udtrykt på Facebook. Denne frustration kulminerede i et medlemsmøde den 23. april, hvor knap 400 medlemmer deltog i en livlig og meget givtig debat om overenskomstforhandlingerne.


På mødet blev det klart, at der var en dissonans mellem, hvad bestyrelsen og forhandlerteamet havde forstået fra medlemsundersøgelsen i efteråret, og hvad medlemmerne reelt ønskede sig af OK24. Det stod klart, at flere punkter i aftalen ikke ville kunne stemmes igennem.


Afstemningen om det første resultat af OK24-forhandlingerne viste en høj stemmedeltagelse, hvor 66,21 % af de stemmeberettigede medlemmer deltog, svarende til 631 ud af 953 medlemmer. Hele 608 medlemmer stemte nej, og dermed var det tilbage til forhandlingsbordet. 

 

I forbindelse med medlemsmødet forud for afstemningen stod det klart for bestyrelsen, at der måtte iværksættes tiltag for at afdække kravene til OK24 på ny. Derfor blev alle medlemmer opfordret til at give deres mening til kende via mail efter deres stemmeafgivelse til OK24s første forslag. 192 medlemmer benyttede sig af denne mulighed, og ud fra deres tilbagemeldinger begyndte bestyrelsen at udarbejde en strategi for de fortsatte forhandlinger.


Den 27. juni gennemførte ADO igen et medlemsmøde med henblik på at klarlægge den videre forhandlingsproces og forhøre sig blandt medlemmerne om de mulige scenarier, som bestyrelsen og rådgiverne så forud for genforhandlingerne. Der var igen et stort fremmøde af dybt engagerede og dedikerede medlemmer, som med konstruktive input og god diskussion satte en ny kurs for OK24-forhandlingerne.

 

Blandt medlemmerne var der stor opbakning til den fremlagte strategi. Det langsigtede mål for ADO er fortsat, at grundlønningerne stiger til et niveau, der svarer til lønudviklingen i det private marked, og at vilkårene for aflønning af vagtarbejde forbedres.


Udbytterig TR-dag


I maj gennemførte ADO den årlige kursusdag for tillidsrepræsentanter efter flere års aflysning. Denne aktivitet er en høj prioritet for ADO, da den styrker båndene mellem TR og sekretariatet og er både informativ og essentiel for foreningens sammenhængskraft.


Dagen bød på et indholdsrigt program, hvor sekretariatet blandt andet satte fokus på TR's rolle som bisidder ved vanskelige samtaler. Valdemar Osted holdt også et tankevækkende oplæg om ChatGPTs indvirkning på vores daglige arbejde, både på kort og lang sigt. Desuden blev den nye overenskomst, OK24, gennemgået, hvor sekretariatet fremhævede de vigtigste ændringer, som tillidsrepræsentanterne skal være særligt opmærksomme på.


Et centralt element på dagen var muligheden for at netværke på tværs af landsdele og arbejdspladser. Tillidsrepræsentanterne udvekslede erfaringer om lønforhandlinger, konflikthåndtering og andre centrale udfordringer, de møder i deres daglige virke.


Vi oplever, at TR-dagen spiller en vigtig rolle i at styrke sammenholdet og skabe en fælles forståelse af de udfordringer og muligheder, som medlemmerne står overfor. Dette bidrager ikke kun til den enkelte TRs faglige udvikling, men også til en stærkere og mere sammenhængende fagforening, hvor fælles erfaringer og netværk spiller en central rolle.


ADO-medlemskab for nyuddannede


I maj blev det meddelt fra DDD, at de nyuddannede fremover kun vil få et halvt års gratis medlemskab, mod de 12 måneder det tidligere havde været. Udmeldingen kom som en konsekvens af DDD's økonomiske situation og var en del af de justeringer, der er blevet foretaget for at prioritere ressourcerne. Blandt andet har man også været nødt til at reducere det internationale arbejde, skære ned på antallet af DVT-udgivelser og gentænke formatet for årsmødet.


I ADO var vi ærgerlige over beslutningen om denne ændring og havde længe håbet, at der kunne findes andre løsninger. Som nyuddannet står man ofte i en situation, hvor et fagforeningsmedlemskab har afgørende betydning for ens indtræden på arbejdsmarkedet, og det er vigtigt for os i ADO, at de nyuddannede dyrlæger får en god start. Vi overvejede derfor grundigt, om vi i ADO skulle vælge at bevare de 12 måneders kontingentfrihed.


Desværre er ADO's økonomi med et underskud på 2 millioner kroner fra 2022 også under pres, og de ressourcer, der skulle sikre et sådant tiltag var ikke til stede. Alle de tiltag, som vi i bestyrelsen ønsker at søsætte for medlemmerne, indebærer udgifter!


Beslutningen om, hvorvidt faggrupperne og DDD skulle begynde at opkræve kontingent fra de nyuddannede, lå uden for vores indflydelse. I sidste ende måtte vi derfor afveje, om ADO med den merindtægt, det ville medføre, kunne realisere nogle af initiativerne, mod at vi fortsatte med kontingentfrihed, selvom resten af foreningen begyndte at opkræve kontingent.


I løbet af 2024 er der holdt flere møder for de studerende og nyuddannede med fokus på det første job, og i ADO vil vi også i fremtiden fastholde fokus på den gode opstart på arbejdsmarkedet.


ADO's regnskab 2023


Som nævnt afsluttede vi 2022 med et underskud på over 2 millioner kroner – et resultat, som vi i ADO på alle måder er ærgerlige over, og som vi har arbejdet intensivt på at undgå i fremtiden. Som vi skrev i sidste års beretning, ville vi meget nødigt hæve kontingentet, og vi blev nødt til at gennemgå vores opgaver nøje. Derfor har vi hele året prioriteret vores udgifter meget skarpt og vendt hver en krone for at sikre, at ressourcerne blev brugt bedst muligt.


Omfordelingen af kontingenter internt i foreningen tilbage i 2021 er stadig gældende og betyder fortsat, at ADO's udgifter er for høje i forhold til vores indtægter. Sammen med DDD, DA og VeL har vi igangsat projekter for at optimere vores fælles sekretariatsdrift og sikre en mere effektiv opgaveløsning.


Vi er derfor meget glade for at kunne præsentere et årsresultat, der kun viser et underskud på 109.000 kr., mod det budgetterede underskud på 687.000 kr. Der er blevet ansat nye medarbejdere i økonomiafdelingen, hvilket har resulteret i, at flere opmærksomhedspunkter gældende for hele foreningen er blevet håndteret effektivt.


Selvom vi har formået at stabilisere vores økonomi, er vi stadig ikke i mål. Årets resultat skyldes delvist effektiviseringer, men desværre også, at mange projekter enten ikke er blevet igangsat eller er blevet sat i bero – en tendens, der er fortsat ind i 2024.


Derudover står vi med et 2024, hvor der sammen med DDD er sat mange nye, men nødvendige tiltag i gang som fx et nyt medlemssystem. Disse aktiviteter vil i 2024 forventeligt også påvirke ADO's regnskab negativt, og selvom, det er en langt bedre følelse at bruge penge og ressourcer på udvikling, så vil det forventeligt resultere i endnu et underskud.


I bestyrelsen drøfter vi ofte kontingentets størrelse, og hvilke projekter der eventuelt kunne sættes i gang, hvis vi havde flere indtægter. I 2024 har der været stort fokus på, hvordan vi kan gøre tingene anderledes og billigere. Dette er også baggrunden for to af de forslag, vi har på generalforsamlingen i år.


Forslag om bestyrelseshonorar og 2-årig generalforsamling


I ADO har der i mange år været et princip om, at politisk arbejde ikke må være økonomisk motiveret, men heller ikke en økonomisk byrde. Som bestyrelsesmedlem har man derfor modtaget tabt arbejdsfortjeneste mod fremvisning af beviseligt løntræk. Denne metode har imidlertid været besværlig for det enkelte bestyrelsesmedlem, og det har samtidig gjort udgifterne til bestyrelsesmøder og bestyrelsesmedlemmer uforudsigelige og svære at budgettere.


Efter opfordringer fra medlemmerne på flere års generalforsamlinger om at godtgøre ADO's bestyrelsesmedlemmer, har vi i ADO's bestyrelse undersøgt muligheden for at indføre et fast bestyrelseshonorar. Dette vil betyde, at udgiften til bestyrelsesmedlemmerne bliver fastlagt allerede ved budgetlægningen.


Størrelsen på honoraret er fastlagt ud fra en vurdering af, hvad en bestyrelsespost i ADO indebærer i forhold til møder og forberedelse. Der differentieres mellem menige medlemmer, næstformand og formand. Indførelsen af bestyrelseshonorar vil ikke kun skabe forudsigelighed, men også reducere de administrative ressourcer, der bruges på at håndtere udbetalinger af tabt arbejdsfortjeneste, og dermed repræsentere en besparelse.


For 2025 svarer det beløb, der er afsat til bestyrelseshonorar, til det samlede beløb, der tidligere var afsat til formandshonorar og tabt arbejdsfortjeneste.


Det andet forslag, som bestyrelsen stiller, er indførelsen af en 2-årig generalforsamling. Dette betyder, at ADO kun vil afholde generalforsamling hvert andet år, ligesom det er tilfældet i andre organisationer som fx Kiropraktorforeningen og Tandlægeforeningen.


Generalforsamlinger kræver omfattende forberedelser, herunder valgforberedelse, udarbejdelse af årsberetninger, økonomiske gennemgange og logistik for mødeafholdelse. Ved at reducere frekvensen til hvert andet år kan bestyrelsen i højere grad fokusere på strategisk udvikling og langsigtede mål, mens sekretariatet kan spare ressourcer på planlægning og koordinering.


Den 2-årige model kan også bidrage til større stabilitet i bestyrelsen og ro omkring arbejdet. Når bestyrelsesmedlemmer vælges for en længere periode, får de mere tid til at implementere deres planer og nå de mål, som medlemmerne har givet dem mandat til. Dette kan skabe en mere sammenhængende og fokuseret bestyrelse.


Bestyrelsen er imidlertid meget bevidst om, at en 2-årig generalforsamling ikke må føre til reduceret medlemsindflydelse. Derfor ledsages forslaget af en hensigtserklæring, hvor bestyrelsen beskriver en række tiltag, der skal sikre det demokratiske fundament og medlemmernes mulighed for at have indflydelse. Af hensyn til SKAT vil det også fortsat være nødvendigt at udarbejde og revidere et regnskab hvert år.


Det er bestyrelsens forhåbning, at begge tiltag vil bidrage til at styrke ADO's arbejde og økonomi, og vi håber, at medlemmerne vil bakke op om dette.


Ny formand og næstformand


Derudover har bestyrelsen endnu et forslag til årets generalforsamling; nemlig indførelsen af en næstformandspost i bestyrelsen.


Formålet med at indføre en næstformand i bestyrelsen er at styrke bestyrelsens arbejde og sikre kontinuitet i ledelsen. Næstformandens rolle vil være at støtte formanden i det daglige arbejde, fordele opgaverne mere bredt og fungere som stedfortræder, når formanden ikke er tilgængelig.


I år står vi overfor et formandsskifte, da Ida Tingman Møller ikke kan genopstille som formand efter tre valgperioder. Næstformanden vil fremover kunne spille en vigtig rolle i at sikre en smidig overlevering ved formandsskifter og dermed minimere risikoen for tab af viden og momentum i bestyrelsens arbejde.


Ved at indføre en næstformandspost ønsker vi at skabe en stærkere og mere robust bestyrelse, som vil være bedre rustet til at håndtere både de daglige og langsigtede udfordringer, vi står overfor.


Vi håber derfor, at medlemmerne vil bakke op om dette forslag.

Nyt fra ADO


Du kan hver uge læse nyt fra ADO i det ugentlige nyhedsbrev fra DDD. Hold også øje med ADO's side i DVT med nyt om løn og ansættelsesvilkår.

  • Bestyrelsen for Ansatte Dyrlægers Organisation

    Formand Ida Tingman Møller

    Telefon 2072 1336 

    E-mail: FormandADO@ddd.dk


    Neel Larsen, Lægemiddelstyrelsen


    Lise Tønner, Novo Nordisk 


    Josefine Sinkjær Søndergaard, Højgård Hesteklinik Aarhus


    Mette Lindstrøm Jensen, Hestetandklinikken ApS


    Suppleanter


    Anne Marie Lassen-Nielsen, Novozymes A/S (1. suppleant)


    Nina Sabine Haahr, Skjern Dyrehospital (2. suppleant)

Share by: